Isnin, 20 Julai 2009

Salam Israk dan Mikraj

Salam buat Muslimin dan muslimah semua...

maybe ada yg tahu dan maybe ada yg tak sedar...
hari nie adalah 27 Rejab. lagik sebulan kite nak pose iyee...

ye hadek2...
so, apa istimewanye dengan tarikh nie? apa yg berlaku pada 27 Rejab?
tak tau...? tak ingat?
Oo..Hari Valentine korg ingat... no telepon jantan korg hafal... status jantan tu top/btm/vers korg ambik tahu... bila time nie korg geleng kepala...

Ok la... tapi kalau sebut Israk Mikraj semua tau kan...
kalau yg still blur2 n ingat2 lupe tu.. jom ler kite sama2 refresh balik apa itu Israk Mikraj...

well, Israk adalah perjalanan Nabi Muhammad dari Masjidil-Haram ker Masjidil-Aqsa. dan Mikraj pulak adalah perjalanan Nabi Muhammad dari bumi ker Hadhratul-Qudus bertemu Allah.

Semasa Israk, Nabi telah berhenti 3 tempat utk solat sunat 2 rakaat. tempat2 tu adalah, Madinah, Bukit Tursina (Tmpat Nabi Musa terima wahyu) dan Baitul-Laham (tempat nabi Isa dilahirkan). semasa perjalanan nie jugak ler, Nabi nampak aksi2 pelik yg di terangkan oleh Malaikat Jibrail maksud disebaliknye.
antara aksi2 tu...
  • Sekumpulan orang yg pecahkan kepala diaorg sendirik. Setiap kali pecah, kepala diaorg sembuh, pastu dipecahkan lagik. Jibrail memberitahu: Itulah orang-orang yang berat kepala mereka untuk sujud (sembahyang).
  • Kaum yang mencakar muka dan dada diaorg dgn kuku tembaga. Kata Jibrail: Itulah orang yang memakan daging manusia (mengumpat) dan menjatuhkan maruah (mencela, menghinakan) orang.
  • Sorg nenek tua bongkok tiga menahan Nabi untuk bertanyakan sesuatu. Kata Jibrail: Itulah gambaran umur dunia yang sangat tua dan menanti saat hari kiamat.

Semasa Mikraj, Nabi telah naik sampai ke level 10 utk sampai ker Hadratul-Qudus. setiap level tu Nabi berjumpa ngan Nabi2 yg terdahulu. cuma level ker 8 n 9 jer Nabi dapat tgok keajaiban pokok Sidratul-Muntaha (pohon yg jadi batas antara langit ke tujuh dan Arasy) dan sungai Al-Kaustar (terdiri dari air madu, susu, arak n air biasa yg mengalir masuk ke syurga) dan dapat melawat ke Syurga dan Neraka. dan level last, Nabi bertemu Allah dengan mata sendirik. time nie la, Allah fardukan Solat utk umat Muhammad. satu2nye ibadah yg direct dari Allah, coz yg lain2 tu melalui Malaikat Jibrail jer.

so, ingat ye Hadek2... pada hari nie la Solat di wajibkan atas kite...

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails