Isnin, 6 Julai 2009

Cameron oh Cameron!!

Ingat lagik, masa kecik2 family aku bawak naik ke Cameron highland, suasana mmg best sgt. Iye la, lepas muntah 2-3 kali otw naik… baru ler rasa lega bila kete stop kat Tanah Rata. Alah, time budak2 mane la tahan naik jln yg ala2 simpang siul tu kan. Time tu rasanye pekan Tanah Rata tak banyak kedai pun. Bukan cam sekarang.. siap ada stesen bas lagik kat situ. Sesak!

Actually, kami bukan ler plan pun nak gi Cameron Highland nie. Just spontaneous plan jer. Zul yg tiba2 bersuara lama tak gi Cameron. Aku lak yg menambah… “ jom la!”.

So, sampai ler kami kat Cameron Highland nie dlm kul 2pm. Well, pekene durian dulu kat tapah, pastu masing2 pening coz satu kete bau durian! Heee… sampai jer kat Tanah Rata, kami terus carik budget hotel. Risau gak kot2 takder bilik coz tgok berduyun2 kete naik tadik. Tapi nasib kami baik sgt, terjah ker Twin Pines Lodge, terus ada bilik besar utk 4 org. bilik lain semua full book!

So, lepas melepak jap, perut pun dah main drum! So, kami pun kuar gi lunch kat restaurant kecik “T Café”, atas Marry Brown. Kat situ, aku mkn pie ayam n chocolate banana cake jer. Tak nak mkn banyak2 coz nak spare perut utk pasar mlm kat Brinchang nanti. Heee..

Pas tu, kami melepak lak kat Tea Boh Center, kat Sg Palas. Jln dia mmg agak ngeri ek… hanya satu kete jer yg leh lalu. Kalau ada kete yg selisih tu, salah satu kene berkorban masuk ladang teh ler jawabnye! Well, sampai jer kat sana, manusia punye la ramai! 3-4 bijik bas rombongan tersadai kat situ. Tensen aku!
Tempat dia mmg menarik n cantik. segala mak nenek barang keluaran Boh ada kat sini. Tapi aku nie bukan ler penggemar teh, jadi tak ler teruja sgt. Dah lajak sampai, kami mkn lagik kat sini. Aku order strawberry tart n teh Bhart jer. Elok tgh sedap2 melepak melayan pemandangan ladang teh, diaorg dah pack2 nak tutup dah. Rupanye diaorg nie tutup kul 530pm.

So, kami pun berangkat ler turun ker brinchang coz timing pun elok utk pasar mlm. Tapi sblm tu kami singgah jap satu gerai tepi jln nie. Saja nak tgok2, pastu terpandang lak botol2 madu lebah tualang. Well, ada gak dgr kata madu nie bukan ler 100% pure. So, dengan kepakaran yg ada, aku berbalikkan botol2 madu tu. Kalau yg cepat mengalir kebawah tu, mmg bukan asli. Tapi yg pekat sgt tu jadi pilihan aku. Ngorat punye ngorat, dapat ler RM8 sebotol. Ok la tu!!

Otw ke Brinchang tu, jln dah jam dah. Tanda org dah meriah kat pasar mlm tu. Sekalik lagik rezeki kami coz senang jer dapat parking. Kiri kanan jln depan berek polis tu, mmg penuh ngan org2 menjual. Darik sayur, bunga, madu, keychain sampailer ke baju2. tapi sebelum tu, kami gi singgah ke kedai kek, Strawberry Moment. Biasak ler, kalu jenis kaki mkn cam aku nie, sure la taukan maner tmpat yg sedap2 nak mkn! Heee… kat sini mmg best! Banyak chocolate n kek. Aku beli strawberry strudel n strawberry pudding (nama pun Cameron kan!! Strawberry la trademark dia… heee). Pastu, kami pun jelajah ler pasar mlm Brinchang tu. Aku just beli aiskrim strawberry (hayoo.. strawberry lagik!!) n udang goreng tepung (motipp beli udang kat atas bukit nie ?!!). banyak benda mkn lain, tapi entah ler. Cam biasak jer.. lagik pun tak sejuk, walaupun dah mlm!

Mlm tu, pas balik merayau2. Zul n Zeck terus balik bilik. Aku ngan Hans lak gi Starbuck (hah..jgn tak tau.. kat Tanah Rata pun ada Starbuck gak.. hee). sblm tu, KakTeh bagitau, Kak Ngah pun ada kat Cameron gak. Cuti2 ngan kwn2 katanyee… kelas Kak Ngah tau, selalu bercuti2 mesia! So, kat Starbuck tu, baru ler aku jumpa ngan Rose, lakinye org Nigeria n anak Rose. Tu la, dok kat KL tak jumpa kakNgah, tau2 kat Cameron gak yg jumpa. Heee..

Esoknye la, kami bkfast kat gerai depan AgroBank. Well, pekene nasi lemak Cameron. Sedap gak! Pastu kami mkn scone pulak kat Camlodge. Mmg sedap sgt siot!! Scone dia serve panas2 dari oven lagik.. fuhhh, mmg best la!
yummm.....
Then kami terus gi pasar kat Equatorial Hotel. Mmg jam gile! Sentap betol… kali nie kami kene parking jauh sikit. Kat sini group aku n group kakngah join sama2. sampai je, aku terus carik red cabbage, coz kat sini teramat la murahnye compare kat KL. Dgn RM10, aku dapat 2 red cabbage n 2 broccolis yg agak besar ek. Motip aku carik benda alah nie? Coz aku nak berdiet, mkn sayur jer! Heee… then aku beli pokok cili. Haa.. bukan sebarang cili tau, cili nie warna purple! Satu pasu ada 3 jenis cili.. cili hijau, cili merah n cili purple. Cantik uols! Cuma rm5 jer.. heee

So, tu la ringkasan lawatan aku kat Cameron nie (ringkas ker?? heee..). Best tu Mmg best, tapi hampeh coz tak sejuk pun. Sejuk n best lagik Genting tu!

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails