Selasa, 15 September 2009

KuiH RaYa...


apalah raya.. kalu tak ada kuih raya kan... hehehee

haa... aku mmg tak berapa gemar sgt ngan kuih2 raya moden nie... cepat muak... dah tu, tiap2 tahun.. ada jer kuih2 yg nama pelik2 kuar... cam kuih Biskut Coklat Warna Warni Kehidupan Primadona69 .. giteww... hehee..

tapi aku mmg suka sgt ngan kuih2 raya tradisional nie... kuih bangkit, bahulu, kuih sepit, kuih tempeyek, kuih batang buruk etc. mkn banyak2 pun tak cepat muak... dan yg penting.. leh dimakan sambil terlentang depan TV ..tgok rancangan raya... hehehee..


kalau kat kg dulu... semua kuih2 nie nenek aku buat sendirik jer... terrer woo... ingat lagik tgok camner arwah nenek aku gigih pukul telur dlm tempayan kecik.. nak buat bahulu... jgn main2 woo.. bakar pun tak guna oven.. tapi guna bara jer... letak kat bawah n atas acuan bahulu tu... gigih sgt tgok nenek aku... hasilnye.. mmg superb!

masa buat kuih tempeyek... aku suka menyebok nak letak kacang n ikan bilis banyak2... lepas goreng jer... aku ler sental dulu... hehehe... iye la, time tu budak2 lagik... maner posa.. ehhehe...

kuih bangkit pun.. nenek aku ada buat... tapi tak tak sempat nak tgok camner dia buat coz.. time tu aku sibuk ikut sedara n pakcik aku masuk utan carik buluh buat lemang... ganaz gak aku masa kecik2 hehehe... yg aku tau, sampai umah jer.. kuih bakar tu dah di bakar... cam biasak ler.. kene curik2 rasa dulu... ehhehe

tapi... kuih segala kuih... sure la dodol! fuhh... aku tgok pakcik2 aku buat mmg teramat gigih yee mengacau dodol... mula2 tu ok la... tgh cair lagik... time tu, aku ngan sedara aku ler yg jadik tukang kacau... tapi kami main2 jer lebih.. ehhehe... nenek aku, masukkan santan, tambah gula, tambah isi durian.. then tambah apa lagik, aku tak ingat dah... tapi masak dlm kawah besar... terrer nenek aku budget qty nak masak tu... kalau aku, harus terkurang gula or terlebih santan.. ehehhe.. so, bila dah likat tu... baru pakcik2 aku ambik alih... masa dodol tu dah pekat... fuhh... mmg teruk gak nak mengacau... tapi mmg kene sentiasa kacau... takut nanti hangit! bila dah siap... aku ngan sedara aku.. suka sgt ratah kerak dodol tu... heheee.. sedapp... rugi korg tak penah rasa kerak dodol tu... heheheee

Dodol baru mula masak




dodol dah pekat

cuma sekarang nie.... mmg tak dapat lagik ler nak merasa buat kuih2 tradisional nie dah... org sekarang nie... lebih suka kuih2 moden atau beli jer kuih2 tradisional nie...
aku rasa tu salah satu sbb kenapa perasaan kemeriahan raya tu makin kurang... coz kite lupa nilai kemeriahan raya tu.. bermula darik saat kite sama2 berkumpul... buat kuih raya.....

7 ulasan:

Primadona69 berkata...

kenn..
sejak adanye biskut coklat warna-warni kehidupan primadona69 tu..
ramai betol yg mencari biskut tu..
tp syg..
biskut tu limited edition...
hahahhahah

avegalion berkata...

tu la pasal.. nak buat biskut tu.. terlalu banyak cabarannye ekk...

darklight berkata...

ako 1st2 mkn koih ko 2 kak dona trus gile bayang kt ko .. hmmmmm pe cer ..?

DukE berkata...

nama kueh tu tempeyek...
baru aku tau...
selama ni aku tak tahu pun nama kuih tu...
tapi aku suka makan...

wei2 sedap sangat ke BISKUT COKLAT WARNA-WARNI KEHIDUPAN PRIMADONA69 tu?
nama bukan men panjang berjela lagik.berbelit lidah abg menyebutnya...

avegalion berkata...

ishh..ishh.. duke...
lain kali.. tanya dulu nama kuih2 yg ade sblm mkn ekk.. hehehee

Primadona69 berkata...

Darklight...
Mesti ler u ingat kat i..
coz i buat kuih tu..
dgn penuh kasih syg...
huhuhuhu

Duke..
Mesti ler sedap abg...
tp syg...
abg tak dapat rs kuih dona..
hak3..

**Wahh..aku komen mcm blog aku nyer plak.huhuhu

avegalion berkata...

kak Dona...

baru nak melahar... nasib baik u sedar awal.... hehehehe

Related Posts with Thumbnails