Isnin, 13 April 2009

penyu oh penyu!

well, weekend baru2 nie, semasa aku bercuti2 mesia ker Kuala Terengganu n Cherating. so, otw ke cherating (dari Kuala Terenggagu), aku lajakkan kete ke Cherating Turtle Sanctuary dimana pusat pembiakkan dan pemeliharaan penyu di lakukan. tempatnye dekat jer ngan Clud Med Cherating dan masuk adalah percuma. tempatnye tak ler besar sgt, coz pantai pahang nie bukan ler pusat utama penyu2 bertelur. agaknye penyu2 sesat jer kot yg bertelur kat cherating nie, kelas kan!! well, masa kami sampai sana, diaorg baru jer tambak pasir utk buat tempat penetasan penyu2 yg mula bertelur sekitar akhir bulan April hingga May. so, kepada sapa2 yg suka sekodeng atau aktivity mengintai nie... masa nie ler yg sesuai utk korg dtg n sekodeng penyu2 nie bertelur... jgn sekodeng telur org sudah!!!

kat sini, banyak info yg ada pasal penyu nie. rupanye dulu around 50-40years ago, kat pantai cherating nie pernah jadi tempat penyu belimbing bertelur. tapi sbbkan tempat nie jadi tempat pelancong dan tempat merende, jadi amatlah menggangu penyu2 nie nak bertelur. penyu merajuk katanye, terus berpindah ke pantai Mexico utk bertelur. kelas kan penyu nie.. pilih tempat latinos gituw... maria mendoza sgt!! hehe.... dan kat sini pun korg leh tau spesis2 penyu .. antaranye yg glamor kat mesia nie penyu hijau, penyu lipas, penyu agar. dan jugak kat sini korg leh tgok anak2 penyu yg dibela sebelum dilepaskan ke laut. comey sgt!! bukan 'anak ikan' jer yg comey tau!!!

penyu yg di bela sampai matang. penyu nie jenis penyu lipas kot...


nie lak anak2 penyu yg baru menetas. comey kan!!!

kalau goreng pun sodap anak penyu nie!!


penyu pun ada gak yg kembar siam!!

proses pembentukan anak penyu!

so, amatlah di galakan sapa2 yg gi cuti2 kat cherating tu... gi la ke sana utk menambah pengetahuan korng pasal haiwan di lindungi dan hampir pupus nie. iye la, kalau korg nak pose2 cantik tepi pantai dengan harapan nak tgok dugong ker, ikan paus ker, anjing laut ker... tak payah mimpi iye... nie mesia bukan New Zealand!!


tapi masa aku kat pasar kuala terengganu, banyak gak org jual telur2 penyu nie... bila tanya jer, rata2 kata telur nie dtg dari sabah. entah ler betul atau tak. so, sbbkan dah ada depan mata, dan sbbkan teringin nak rasa sedap sgt ker telur penyu nie sampai org dok carik2... aku pun beli ler 3 bijik. 3 bijik jer tau!! utk aku, Hans n Zeck buat Fear Factor, katanye!

ikutkan telur penyu nie sebijik cam bola pingpong. cuma kulit dia lembut, tapi liat tak mudah pecah cam telur ayam tu... really tahan lasak iye! so, aku pun rebus la telur penyu nie selama 30min. org kata telur penyu nie lambat masak, tapi rasanye 30min tu jgankan telur penyu, telur burung unte pun sure leh masak punye la... tapi kulitnye tetap gak tak berubah dan agak berbau pasir laut.

so, utk mkn terpaksa ler dikoyakkan telur dia cam nie...

cam nie rupa nye telur penyu... tetap berlendir walaupun dah di rebus iye!

wajah2 peserta Fear Factor Lumayan!!

last2 aku telan 2 bijik!!

apapun, kejam ke aku makan telur penyu nie?? jgn salah anggap iye... aku lakukan nie bukan utk mencepatkan penyu2 nie pupus, tapi utk merasa dan memberitahu kat korg semua, Jangan lah makan Telur Penyu nie, coz dah ler tak sedap sgt2, berbau sedikit hanyir dan jugak punyai kolestrol yg amat tinggi iye!! so, sapa2 rasa nak strok awal, melantak ler telur penyu nie!

diulang lagik iye... telur penyu nie TAK SEDAP langsung!!!

4 ulasan:

Kami berkata...

dasat ler hans telan 2 bijik..dpt kuatkan tenaga dlman kut hehehe

avegalion berkata...

elo... I la yg telan 2 bijik!! heheh

darklight berkata...

hm tp xkuat tnga dlmn pn ..

Kami berkata...

heheh sowi kak farah!!

Related Posts with Thumbnails